Ons assortiment
Wereldwinkel Heino verkoopt originele cadeaus uit andere culturen. Onze producten zijn gemaakt met respect voor mens en milieu. Omdat de producenten zoals zilversmeden, pottenbakkers en koffieboeren, er een rechtvaardige prijs voor krijgen, kunnen ze een menswaardig bestaan opbouwen. Met uw aankoop helpt u hen daarbij.
Swazi Candles en de kunst van Millefiore
De prachtig ingewikkelde ontwerpen van Swazi Candles maken gebruik van de oude techniek die bekend staat als “millifiore”. Millefiore, of “duizend bloemen”. Het dook voor het eerst op in Alexandrië, maar werd geperfectioneerd in de grote glasproducerende steden Murano en Venetië. Glazen kralen en andere objecten die daar werden gemaakt, waren van zo’n schoonheid en finesse dat ze zeer gewilde, waardevolle artefacten werden.

De kunst van millefiore gaat verder in Swazi Candles. Maar in plaats van glas gebruiken de begaafde kaarsenmakers van Swaziland een speciale harde was om hun kleurrijke ontwerpen te creëren. Het hardwax fineer vormt de buitenste schil van de kaars, die nauwelijks smelt als de kaars brandt. Vandaar de rijke, romantische gloed van de verlichte buitenkant wanneer de kaars dieper in de houder brandt en de behuizing verlicht. De schelpen kunnen nog steeds worden gebruikt, zelfs nadat de originele binnenwas is verdwenen wanneer ze worden teruggeplaatst met een theekaars of waxinelichtje.
Dromenvangers

Het geloof is dat de hemel vol zit met dromen, dat kunnen goede dromen zijn maar ook kwade dromen (nachtmerries). Als je gaat slapen sta je open voor deze dromen en loop je dus de kans om dromen op te vangen. De naam verklapt het eigenlijk al: de dromenvanger vangt de dromen boven jouw bed weg en houdt deze vast. Als dan de zon opgaat, spatten deze dromen uiteen en is de dromenvanger weer “schoon”. De dromenvanger onthoudt je echter niet van alle dromen, de goede dromen worden opgevangen en vallen via het web en de veertjes, schelpjes of kraaltjes op de slaper. Daarmee zorgt de dromenvanger voor plezierige, rustige dromen en een goede nachtrust.
De ambachtslieden die deze dromenvangers maken zijn werkzaam sinds 1994 en hierdoor vakbekwaam. 95% van de werknemers is vrouw en er wordt enkel met lokale producten en leveranciers gewerkt. Op deze manier steunt de lokale bevolking elkaar.
De ambachtslieden die deze dromenvangers maken zijn werkzaam sinds 1994 en hierdoor vakbekwaam. 95% van de werknemers is vrouw en er wordt enkel met lokale producten en leveranciers gewerkt. Op deze manier steunt de lokale bevolking elkaar.
Hoe wordt het gemaakt.
De ambachtslieden die deze dromenvangers maken zijn werkzaam sinds 1994 en hierdoor vakbekwaam. 95% van de werknemers is vrouw en er wordt enkel met lokale producten en leveranciers gewerkt. Op deze manier steunt de lokale bevolking elkaar.
Eerst wordt er een ring gemaakt van hout, deze wordt daarna omwikkelt met dik garen. Dit wordt gedaan tot de ring niet meer zichtbaar is. Daarna wordt het web gemaakt. Met katoenen draad worden er lussen gemaakt. Als de ring helemaal gevuld is, werken ze verder naar binnen toe. Als laatste wordt de dromenvanger nog versierd met veertjes, schelpjes en of steentjes. De materialen die gebruikt worden, komen van lokale leveranciers. Bron: Sarana.nl.
Keramiek uit Tunesië


Jalel is de zoon van een familie die al generaties lang pottenbakken. Pottenbakken is in Sfax een traditioneel ambacht, waarvan de kennis binnen de familie van generatie op generatie wordt doorgegeven. De grond en klei in Sfax leent zich uitstekend voor het fijne ambacht van aardewerk. Het is een ambacht waaraan de hele familie meewerkt. De vrouwen zijn hoofdzakelijk betrokken bij het decoreren van het aardewerk, terwijl het bakken, glazuren en inpakken door de mannen wordt uitgevoerd. Het zelf geld kunnen verdienen geeft de mannen en vrouwen een gevoel van zelfrespect, van iemand zijn, het huis uit kunnen om iets te kopen, zich vrij voelen en dit positieve gevoel komt het hele gezin ten goede! Al meer dan 20 jaar importeert The Twinning Company keramiek uit Tunesië en heeft zo gebouwd aan een duurzame handelsrelatie. Met deze benadering leveren zij een belangrijke bijdrage aan hun ondernemerschap en levensstandaard.

Assortiment




















